Thursday, May 28, 2015

:: Cerita Tok ::

Anak-anak ummi,

Untung sekali Allah kurniakan sikap tidak peduli untuk anak-anak kecil.  Jika sebaliknya, sudah tentu anak-anak tidak mahu pulang ke kampung setiap kali cuti sekolah.  Ya, leteran Tok itu tidak merdu malah sikap semua-benda-tidak-kena-di-mata-Tok kadang-kadang amat menjengkelkan.  Namun, anak-anak ummi ketahuilah jasa Tok terhadap ummi takkan mampu ummi balas, hatta mati hidup semula pun.  Ya, perit jerih seorang ibu mengandung, melahirkan dan membesarkan anak tidak akan mampu dibalas anak sampai bila-bila! 

Kalian juga masa baru dilahirkan dibelai oleh Tok itu, Tok mandikan, basuh tuutt bila lampin basah, Tok ‘demah’ perut – supaya tak kembung, dan Tok timang-timang..

“maso kecik, Tok jago laa.. besar sesok ingat ke Tok pun dokkk..” kata tok!

Tok masa kecil hidup susah, sebab itu Tok sangat cermat orangnya.  Barang-barang Tok terjaga dan tahan lama.  Sebab tu bila anak-anak ummi hiruk pikuk kan rumah Tok, Tok jadi risau! :D

Oleh itu, anak-anak ummi dan juga UMMI, jangan berkecil hati dengan tok.  Layan la Tok dengan penuh hemah – bersetuju tidak semestinya angguk, membantah tidak semestinya geleng!


p/s : ini catatan semasa dalam pantang di rumah tok, tetiba mlm ni terjumpa.  Sebelum hilang @ lupa @ mood kelaut, copy dulu masuk blog.  Ada beberapa siri catatan mengenai Tok, mungkin kerana Tok makin lupa, aku cuba tulis sebanyak mana cakap-cakap yg Tok sembangkan dengan aku.  Mungkin aku terkilan sbb tak sempat korek masa muda remaja Tokki masa arwah masih ada....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...