Friday, May 17, 2013

:: "kan Allah dah bagi.. kenapa Allah ambik balik?" ::

"tak naaakkkk... kan Allah dah bagi.. kenapa Allah ambik balik?!!"

Luluh hati ummi dengar respon kak Iman yang kecewa. Idlan terkebil-kebil.

Abahnya masih cool memandu kereta.

"Baby sakit iman.. Allah sayang kat baby, sbb tu baby balik kat Allah."

"tak naaakkk.. iman nak baby... Maksu pun ada baby.."
Oooo dia teringat kat Akiff.

"tak pe laaa.. nanti iman doa kat Allah supaya bagi baby lain yea.."

"Iman banyak dah doa ari tu, iman tak nak baby lain, iman nk baby dalam perut ummi..."

Allahuakbar. Siapa kita sayang yang mengaku manusia beriman namun ingin menidakkan ujian daripadaNya...

"Iman.... Iman tau tak.. Baby ada kat syurga.., nanti kalau Iman nk jumpa baby, Iman kena jadi budak baik, tak leh naughty.., kena jadi anak solehah, nanti Allah sayang.  Bila Allah sayang, nanti Iman dapat masuk syurga, dapatla jumpa baby.. "

Dia diam. Aku tak pasti penjelasan aku berasas atau tidak.  Doktor mengagak kandungan ku stop membesar semasa 8 minggu. belum sempat membentuk janin. belum ada heartbeat, maka aku rasa roh belum sempat ditiup... tapi untuk meredakan rasa kecewa hatinya nak tak nak aku khabarkan 'adiknya' baik-baik sahaja.  Barangkali juga meredakan rasa kecewa sendiri.  Allah sahaja yang tahu betapa aku menahan air mata daripada tumpah.  Ya, aku tidak boleh menangis di depan mereka.  Jika aku sendiri tidak kuat, bagaimana anak-anak ini harus kuat?...

Ya Allah.. sesungguhnya kami sekeluarga redho dengan ujianMu ini...


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...